Elektroniczna Platforma Analizy Kompetencji (EPAK) – to odpowiedź na wyzwania stojące aktualnie przed szkolnictwem wyższym w Polsce, w szczególności dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy, wynikające z:
- dynamicznie zmieniających się potrzeb pracodawców;
- niedopasowań kompetencji absolwentów do wymogów rynku pracy.
Narzędzie to służy do badania efektów kształcenia uzyskiwanych w procesie dydaktycznym prowadzonym na uczelni, losów zawodowych absolwentów szkół wyższych, przyszłych potrzeb pracodawców w zakresie kompetencji najbardziej pożądanych u nowych pracowników. EPAK odpowiada na pytanie o to, które kompetencje nabyte w toku nauki są najbardziej przydatne do budowy własnej ścieżki kariery zawodowej absolwentom konkretnych kierunków, a nawet specjalności. Wszystko to odbywa się z uwzględnieniem Krajowych Ram Kwalifikacji.
Tym samym EPAK umożliwia tworzenie programów nauczania lepiej przygotowujących młodych ludzi do rozpoczęcia kariery zawodowej.
Teraźniejszość vs przyszłość

W dzisiejszej gospodarce, w której przełomy w wielu branżach zdarzają się niemal co roku, wiedza może dezaktualizować się niezwykle szybko. Dlatego właśnie z punktu widzenia uczelni tak ważne jest monitorowanie tego, jakie umiejętności zapewniają aktualnie powodzenie na rynku pracy, a które powoli stają się wąską niszą tracącą na znaczeniu. Absolwenci dobrze przygotowani do podjęcia wyzwań stawianych przez pracodawców, to oczywiście wielki sukces uczelni i wysokie noty wystawiane przez instytucje akredytacyjne. Przede wszystkim to jednak ważny krok na drodze do gospodarczego rozwoju kraju i budowy zasobnego społeczeństwa złożonego z ludzi dokonywujących zajęcia zgodne ze swoimi kompetencjami nabytymi w trakcie nauki, a zatem także realizujący swoje aspiracje.
Znowelizowana Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z 2014 roku wprowadza zapis o scentralizowanym systemie bazującym na danych o absolwentach przekazywanych przez szkoły wyższe połączonych z informacjami posiadanymi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zdejmując obowiązek ze szkól wyższych monitorowania losów absolwentów – tyle teorii. W praktyce warto wziąć pod uwagę również wytyczne Polskiej Komisji Akredytacyjnej.Wśród wymogów stawianych uczelniom przez komisję znajdują się zapisy wprost mówiące o tym, że efekty kształcenia mają być właściwie nieustannie dostosowywane do potrzeb rynku pracy między innymi przez:
- wykorzystanie wyników monitorowania absolwentów;
- wykorzystanie opinii pracodawców oraz absolwentów;
- organizację praktyk wraz z analizą zakładanych i osiągniętych za ich pomocą efektów kształcenia.
Podsumowując, teoretycznie zniknął z ustawy nałożony na szkoły wyższe obowiązek badania losów absolwentów, jednak w praktyce uczelnie i tak muszą go realizować i to w znacznie rozszerzonej skali (analizować bowiem należy także pracodawców). Co więcej, nie określono precyzyjnie formy takich badań, czego następstwem jest zróżnicowane podejście do procesu badawczego oraz służącej mu metodologii. To wszystko prowadzi do tego, że zagregowanie danych, ich analiza i wyciągnięcie trafnych wniosków na poziomie choćby tylko jednej uczelni, w której skład wchodzi kilka wydziałów, jest niemożliwe.
EPAK stworzony został właśnie w celu rozwiązania przedstawionych wyżej trudności. Dzięki zastosowaniu ankiety internetowej, pomaga dotrzeć do populacji absolwentów każdego kierunku, a uzyskane od nich dane natychmiast trafiają do bezpiecznego systemu umożliwiającego szybkie generowanie ukazujących różne perspektywy raportów.
Dodatkowo gromadzenie opinii pracodawców pozwala dowiedzieć się, jakich umiejętności oczekują oni od absolwentów aktualnie oraz jakich będą szukali za kilka lat. Zestawienie tych informacji z danymi uzyskanymi od osób będących już po studiach, daje nowe możliwości w walce z najbardziej palącymi problemami rynku pracy w Polsce, jakimi są:
- niedopasowanie kompetencji absolwentów do potrzeb rynku pracy;
- wyższa stopa bezrobocia wśród kobiet i ich trudności ze znalezieniem pierwszej pracy;
- brak przejrzystych danych, na podstawie których młodzież mogłaby wybierać kierunki rozwoju zawodowego gwarantujące sukces;
- brak komunikacji na linii uczelnie wyższe – przedsiębiorcy.
Zmniejszenie skali oddziaływania tych czynników na gospodarkę pozwoli w większym stopniu wykorzystać potencjał młodych ludzi posiadających wyższe wykształcenie. Wypuszczanie na rynek pracy absolwentów wyposażonych w kompetencje potrzebne w przedsiębiorstwach, pozwoli lepiej firmami zarządzać, wytwarzać lepsze i bardziej innowacyjne produkty, a w konsekwencji utrzymywać wysokie wskaźniki rozwoju gospodarczego oraz podnosić ogólną jakość życia w kraju.
EPAK przygotowano z myślą o 3 grupach odbiorców
Szkoły wyższe
Jeżeli jesteś przedstawicielem uczelni, to EPAK w wygodny i tani sposób pozwoli Ci monitorować kierunkowe efekty kształcenia a także losy absolwentów różnej perspektywie czasowej (do roku, po trzech i pięciu latach). Zrobisz to w kilku prostych krokach:
- dodaj kierunki i specjalności lub wybierz je z listy;
- dodaj kierunkowe efekty kształcenia
- zaimportuj dane absolwentów, wśród których chcesz przeprowadzić badanie;
- automatycznie powiadom ich o dostępności kwestionariuszy;
- wygeneruj raporty, poznaj wyniki oraz skonfrontuj je z aktualnymi i przyszłymi oczekiwaniami pracodawców.
Dzięki temu cały proces zajmuje znacznie mniej czasu niż w przypadku tradycyjnych metod, a do tego daje lepsze rezultaty niż one. Uzyskane wyniki mogą stać się jednym z kryteriów decydujących o kierunkach rozwoju szkolnictwa wyższego.
Chcesz skorzystać z systemu ale masz dodatkowe pytania? Zajrzyj do instrukcji lub skontaktuj się z administratorem programu na swojej uczelni. Jeżeli nie jest ona jeszcze do niego włączona, ale zamierzasz to zmienić, skontaktuj się z nami.
Absolwenci
Jesteś po studiach i obecnie pracujesz lub szukasz pracy? Trafiła do Ciebie informacja o tym, że uczelnia, którą skończyłeś(aś) udostępniła już w systemie EPAK ankietę dla Twojego rocznika? W takim razie podziel się opinią o programie studiów i umiejętnościach nabytych w trakcie nauki. Zaloguj się na swoje konto i odpowiedz na pytania. Jeśli to zrobisz:
- zyskasz możliwość sprawdzenia jak rozwija się Twoja kariera zawodowa w porównaniu do innych absolwentów tego kierunku;
- pomożesz kształtować programy nauczania w taki sposób, aby lepiej odpowiadały one na potrzeby rynku pracy;
- dowiesz się jakie umiejętności i kompetencje są aktualnie oraz będą w przyszłości najbardziej cenione przez pracodawców w Twojej branży;
- przyczynisz się do reformy systemu edukacji, pomagając zidentyfikować obszary, w których powinny zostać wprowadzone zmiany.
- możesz dodać do EPAK swoje CV, które stanie się dostępne dla pracodawców korzystających z Platformy.
Zebrane dane przetwarzane będą w sposób anonimowy i wykorzystane zostaną tylko na potrzeby uczelni oraz projektu EPAK.
A może nadal masz kontakt z kolegami i koleżankami ze swojego roku? Jeśli tak, to koniecznie przypomnij im o dostępnych także dla nich ankietach.
Pracodawcy
Prowadzisz firmę? Zajmujesz się rekrutacją pracowników? Jeśli przynajmniej na jedno z tych pytań padła odpowiedź twierdząca, to znaczy, że EPAK powstał także dla Ciebie. Dołącz do programu i odpowiedz na kilka pytań dotyczących tego, jakie kompetencje bierzesz pod uwagę decydując się na zatrudnienie nowego pracownika. Dzięki temu:
- dasz uczelniom wyższym jasny sygnał odnośnie tego, jakie kompetencje u absolwentów liczą się dla firm z Twojej branży;
- przyczynisz się do zmniejszenia rozdźwięku pomiędzy wymaganiami rynku pracy, a ofertą edukacyjną uczelni wyższych;
- zyskasz możliwość zamieszczania ofert pracy kierowanych do konkretnych grup absolwentów oraz dostęp do bazy cv absolwentów
- wygenerujesz raporty, z których dowiesz się jakie kompetencje cenione są najwyżej wśród pracodawców;
- w przyszłości, szukając nowych pracowników, trafisz na kandydatów lepiej przygotowanych do realizacji czekających na nich zadań;
- przyczynisz się do poprawy jakości szkolnictwa wyższego w Polsce, a co za tym idzie, polepszenia funkcjonowania rynku pracy i ogółu gospodarki.
Wystarczy tylko, że wypełnisz krótką ankietę, z której odpowiedzi zostaną poddane anonimowej obróbce statystycznej i przedstawione w postaci zbiorczych raportów.
Załóż konto i odpowiedz na nasze pytania - teraz Twoje zdanie się liczy!